Airbus A340-500 ukončil testovací program a začátkem roku začne operovat u prvního dopravce, podle plánu se vyvíjí také práce na obřím modelu A380 a i přes nepříznivou situaci ve světě je o letouny konsorcia Airbus Industrie poměrně zájem.
Navzdory nepříznivé politické i ekonomické situaci ve světě má skutečně konsorcium Airbus Industrie více důvodů ke spokojenosti než konkurenční společnost Boeing. Tuto relativní úspěšnost lze zčásti přičíst flexibilitě nabídky, velmi aktivnímu a důmyslnému marketingu a "sázce na budoucnost", zčásti pak přeci jen poněkud jinému vývoji na severoamerickém trhu a přirozeně také řekněme větší "přijatelností" evropských letounů oproti americkým. Nicméně podstatná je šíře nabídky ucelených modelových řad, s níž jde "ruku v ruce" výhodné snížení provozních nákladů - osádky, technický personál, údržba, náhradní díly atp.
To je ostatně i případ letounu Airbus A340-500. Tento model s ultradlouhým doletem s úspěchem ukončil 3. prosince testovací program a - jak bylo oznámeno 9. prosince - získal od evropského úřadu Joint Aviation Authorities osvědčení k letovému provozu. Následně 20. prosince obdržel certifikaci také od amerického úřadu FAA. Téměř stoprocentně odpovídá modelu A340-600, který byl certifikován v květnu 2002, "pětistovka" však má zkrácený trup, nižší hmotnost a maximálně prodloužený dolet. Vývoj A340-500 byl zahájen v prosinci 1997, prototyp vzlétl k prvnímu letu 11. února 2002 a od té doby bez jediného zaváhání absolvoval veškeré pozemní i letové testy (při více než 150 zkušebních startech nalétal přes 400 hodin). Nový model je certifikován pro ultradlouhé trati vedené i přes náročné klimatické oblasti, jako jsou Himaláje, zemské póly nebo Tichý oceán, například non-stop linky New York - Dillí nebo Sydney - Johannesburk. První dodávka leteckému dopravci, společnosti Air Canada, se uskuteční hned začátkem roku 2003. Typické uspořádání kabiny pro cestující A340-500 je 313 sedadel pro cestující ve třech třídách a jeho dolet činí přes 16 000 km, zatímco A340-600 je typicky vybaven pro přepravu 380 cestujících také ve třech třídách a má dolet "jen" 13 900 km (do provozu u leteckých dopravců byl uveden v srpnu 2002). Obě nové verze A 340 jsou poháněny motory Rolls-Royce Trent 500. Hlavně však: nabídka rodiny letounů Airbus A340 nyní přesně podle plánů výrobního konsorcia pokrývá jak různé délky doletu, tak i sedačkové kapacity - od 250 do 400 míst. Prosinec byl také důležitým mezníkem projektu A380: ve čtvrtek 12. prosince byla v britském Broughtonu (v severním Walesu) zahájena výroba křídel, která byla v Británii navržena a vyvíjena. Veškerá produkce křídel pro A380 bude právě zde. První kompletní dvojice křídel mají být do Toulouse dodány v roce 2004.
Závěr roku 2002 byl obdobím pro realizaci několika zajímavých, ba i s napětím očekávaných dodávek nových letounů Airbus. Připomeňme si alespoň některé. Cathay Pacific Airways 28. listopadu převzaly svůj první dlouhotrupý A340-600 - mají jej pronajatý od ILFC a postupně převezmou další dva.
Více byl - a zcela pochopitelně - sledován slavnostní ceremoniál v Toulouse 6. prosince, na němž Qantas Airways převzaly svůj vůbec první Airbus, konkrétně model A330-200, a staly se dalším uživatelem letounů rodiny A330/340. Dodejme, že jej budou používat na domácích linkách, objednaly 13 A330-200/300 a všechny s pohonem motory General Electric CF6-80E1. Pro svou síť vnitrostátních linek zvolily kabinu pro 38 cestujících v obchodní třídě a 265 v ekonomické. Připomeňme, že pro své dálkové linky, zejména pak tzv. "Kangaroo route" mezi Austrálií a Londýnem, ale také pro linky vedoucí přes Pacifik, mají objednáno 12 letounů A380, které pojmou 550 cestujících, ovšem jejich dodávky budou zahájeny až v roce 2006.
11. prosince převzaly svůj první Airbus A330-200 Cyprus Airways. Druhý očekávají zjara 2003 a oba letouny, poháněné motory Rolls-Royce Trent 700, si zajistily prostřednictvím leasingu od ILFC. Hlavní linkou, na níž počítají s jejich nasazením, je Larnaca - Londýn a v úvahu přicházejí zejména spoje do dalších britských měst. Británie je tradičním blízkým (nejen) obchodním partnerem Kypru a tyto nové širokotrupé letouny nabízejí kromě velké sedačkové kapacity také poměrně velký prostor pro přepravu nákladů. Jejich použití umožní plánovanou expanzi na lukrativním kypersko-britském trhu leteckého carga. Aerolinie zvolily velmi prostorné uspořádání sedaček pro cestující: 30 v obchodní třídě a 265 v ekonomické s důrazem na maximální přepravní komfort.
Společnost AIRCALIN - Air Calédonie International zase 12. prosince převzala první ze dvou objednaných letounů A330-203. Letouny potřebuje pro posílení své přepravní kapacity a realizaci plánu dalšího rozvoje. Počítá s jejich nasazením na linkách z Nouméa, hlavního města Nové Kaledonie, do Osaky, Tokia, Brisbane, Sydney, Melbourne, Aucklandu a Papeete. Letouny mají kabiny zařízené s veškerým komfortem a uspořádané pro přepravu 271 cestujících - 26 v obchodní a 245 v ekonomické třídě a pohánějí je motory General Electric CF6-80E1A4.
Dne 16. prosince převzaly první A330-200 charterové Star Airlines, určený pro spoj Paříž - Marrakéš a obecně pro realizaci jejich plánované expanze a posílení kapacity například na tratích do Karibiku (Bahamy, Cancun, Kuba, Punta Cana...). Jejich flotilu dosud tvořilo šest letounů A320, s nimiž operují v oblasti Středozemního moře, do Senegalu a Egypta. To byl jeden z důvodů, proč zvolily A330 - příbuzný typ, který zjednodušuje a zlevňuje výcvik osádek, techniků i potřebného zázemí. Star Airlines zvolily konfiguraci s 21 místy v obchodní třídě a 343 v ekonomické. V této souvislosti je vhodné uvést, že u evropských charterových společností v současné době již operuje 220 letounů rodiny A320 a 45 A330.
V polovině prosince uveřejnilo konsorcium Airbus Industrie stav objednávek a dodávek nových letounů ke 30. listopadu 2002. Během listopadu zaznamenalo objednávky na 8 strojů (jednalo se o A330/340), čímž stoupl celkový počet objednávek za rok 2002 k danému datu na 177. Společnost KLM podepsala kontrakt na nákup šesti A330-200 a na dalších 18 stejného typu s možností případné změny si zajistila předkupní práva. Dodávky mají být zahájeny v dubnu 2005 a KLM zvolila uspořádání kabiny cestujících s 250 sedadly ve dvoutřídním, ovšem velmi komfortním uspořádání. Dosud však nebylo zveřejněno, jaké upřednostnila pohonné jednotky. Každopádně s novými letouny počítá pro mezinárodní lety z Amsterdamu. A druhým listopadovým kontraktem je smlouva s Air Tahiti Nui na nákup dvou A340-300, které by ovšem měly být dodány ještě do konce roku, aby posílily frekvence na linkách z Papeete do Paříže, Los Angeles a Aucklandu. Během listopadu konsorcium dodalo 27 letounů, z nichž sedm je širokotrupých (přibyli tři noví zákazníci). Jak jsme již zmínili výše, Cathay Pacific Airways převzaly první ze tří objednaných A340-600. Aerolinie jsou první dopravce v Asii, který tento typ zařadil do své flotily, a počítají s nimi pro své dálkové trati, zejména do destinací na východním pobřeží USA. Z dodávek menších typů stojí jistě za zmínku dodávka dvou A319 a jednoho A320 brazilské společnosti TAM, která tak zaokrouhlila počet těchto letounů ve své flotile na 50. Velmi zajímaví jsou ovšem také noví zákazníci Airbus Industrie: Corse Méditerranée převzaly dva A319 a Ryan International Airlines (americké charterové aerolinie se sídlem v kansaské Wichitě) jeden A320. O letouny Airbus, konkrétně 12 A330 plus šest opcí, projevily zájem také China Airlines, které plánují další reorganizaci své flotily. V této souvislosti připomeňme, že aerolinie již od roku 2001 operují s letouny A340-300. Nové A330-300 by je měly doplnit postupně v období od poloviny roku 2004 do roku 2007. Je tedy zřejmé, že důvody ke spokojenosti konsorcium Airbus Industrie má - jistě však ne k uspokojení, neboť situace ve světě rozhodně není růžová a hned tak ani nebude. Na úplný závěr připojujeme celková čísla sestavená do přehledných tabulek.
Článek byl převzat ze serveru Airways.cz
PŘEHLED DODANÝCH LETADEL V ROCE 2002: | |
Typ | Počet kusů |
AIRBUS A300-600R | 9 |
AIRBUS A310-300 | 0 |
AIRBUS A319 | 77 |
AIRBUS A320 | 104 |
AIRBUS A321 | 32 |
AIRBUS A330 | 34 |
AIRBUS A340 | 9 |
PŘEHLED OBJEDNÁVEK V ROCE 2002: | |
Typ | Počet kusů |
AIRBUS A300-600R | 0 |
AIRBUS A310-300 | 0 |
AIRBUS A318 | 0 |
AIRBUS A319 | 27 |
AIRBUS A320 | 75 |
AIRBUS A321 | 9 |
AIRBUS A330 | 24 |
AIRBUS A340 | 31 |
AIRBUS A380 | 10 |
Nebyly vloženy žádné komentáře.
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém