Incident v Káhiře 29.9.1964, OK-LDC (Praha-Atény-Káhira-Bahrajn-Bombaj-Rangún-Phnom Penh-Jakarta)
Posádka: CPT Jiří Trojan, F/O Milan Andrlík, NAV Václav Urban, RTG Bohumil Jindra, MECH Antonín Zet
Radiotelegrafista na palubě Tu-104A seděl zády ke směru letu
Jak se ukázalo, příčinou byla prasklá hadička od hydrauliky, která vytékala na rozžhavené brzdy. Čím víc Jirka brzdil, tím rychleji se kapalina valila ven. K tomu všemu byla venkovní teplota k padesáti stupňům. Ten Arab a mechanik od BOAC dostali od ČSA za odměnu poděkování a nějaký sklo.Navigátor měl pracoviště v nejhezčí části letadla Tu-104A
Trvalo to dva dny, než byla mašina schopná letu. Říkali jsme si, že máme vybráno, ale kdepak. Za letu na Bahrajn přestala fungovat levá pumpa. Jenomže stočtyřka to měla zařízené tak, že nešlo přečerpávat palivo. Levý motor bral palivo pouze z nádrže v levém křídle. No a na pravé straně to bylo stejně. Takže paliva jsme měli sice dost, ale bylo nám k ničemu. A tak jsme v Bahrajnu nuceně zůstali. Z Bombaje musel přiletět mechanik s náhradní pumpou. Za dva dny jsme konečně pokračovali do Bombaje, kde jsme střídali posádku na pobytu. Předali jsme jim mašinu a odjeli na vilu (Zainub villa - sloužila pro ubytování posádek). ‘Utrhli‘ jsme špunt a po chvíli… objevila se vystřídaná posádka. Po startu opět vypadla pumpa! Pro změnu na pravé straně, a tak se hned vrátili. Do smrti si budu pamatovat, jak se ten krám nazýval - CN1D. Za nějakou dobu jsme pokračovali přes Rangún do Phnom Penhu. Po přistání v Phnom Penhu se při doplňování paliva muselo najet přesně na určené místo, protože jejich hadice byly dlouhé tak akorát. Tonda povídá Jirkovi, že mu bude radit při dojíždění na tankovací stojánku, aby to bylo co nejpřesnější. Zvednul poklop v podlaze, pod kterým bylo pancéřované sklo, a tím viděl na přední nohu (např. při přistání mechanik držel směr pohybu přední podvozkové nohy, kterou také ovládal takovým kolečkem). Už můžeš točit, ozval se Tonda. Pak se tůčko zhouplo a byli jsme mimo beton. Pokoušeli jsme se dostat zpátky vlastní silou, ale nebylo to nic platné. Pamatuji si, že byla sobota a oni měli ten den svátek. Teprve v pondělí přijely z nedaleké vojenské základny tři tanky, a ty s námi konečně dokázaly trhnout...Nakládání do Tu-104A. Je vidět, jak neprakticky byl umístěný otvor pro nakládání - přímo zespoda, podobný systém měla i Caravelle
Incident v Záhřebu 07.01.1976, Praha-Záhřeb-(Praha)Zavzpomínal "Bobik" Jindra, toho času radiotelegrafista na Tu-104 a navigátor Tu-134
Vážený pane BÉ, nechápu co je na slově čičmunďák rasistického. Spíše bych řekl, že je to slovo trochu legrační. Stejně jako bych toho člověka označil slovem např. šmudla apod. Tento server je podle mě o létání a ne o politické korektnosti. Autorovi děkuji za hezký článek.
Taky se tomu říkalo HOKR - hovado k ruce... Jako bývalého kufráře bílé, čí evropské rasy mne výraz čičmunďák, použitý mechanikem v případě , kdy se kufrář motal při nahazování mašiny za motorem, nijak nepobuřoval... :-))
škoda, že tak krátký. Čičmunďáka ani pana Bilsona netřeba řešit. On tento dobový výraz nezná a mylně mu přiřadil rasistický podtext. Výraz čičmunďák lze popsat jako "pomocný letištní personál", zcela bez ohledu na rasu. Též jest známa varianta čičmunda - člověk, který toho samostatně mnoho nezvládne, takový "podržpohniuhni".
Tak už se na sebe nehněvejte, létání je přece tak krásné...
v zaměstnání mít bomzovací linku, přes kterou můžu anonymě napráskat kolegy, i když to není pravda, tak to je pěkná sviňárna.
Dodržování nějakýho kodexu si nevynutím žalovací linkou, to prostě musí být v lidech
Jasně v ČSA mají code of conduct a firma se topí v dluzích.Co vím, tak se podle toho conductu všechny posádky řídí,hlavně když donáší na svoje kolegy, aby v příští várce propouštění nevyhodili zrovna je....
Abychom to zakoncili nejak multikulturne a nexenofobne - prelozil jsem doma sve cinske pritelkyni do mandarinstiny nektere perly pana Be. Smala se a dodala, ze je rada, ze v Cine nic podobneho nemaji.
Nejsem kamarad posadky a s letectvim mam spolecnou jenom parasutistickou licenci a cca 600 tisic nalitanych kilometru za poslednich par let. Proto si mozna dovoluju zastavat v soucasne dobe nepopularni nazor, ze kazdy, kdo chce nakazovat posadce nejaky politicky korektni code of conduct behem krizove situace, zaslouzi povesit za koule do pruvanu. Jenom uplnej magor bude v horicim letadle resit, jestli nahodou kapitan nemluvi sproste, jestli zrovna neprdi (sklenikove plyny jsou prece fuj), jestli je posadka genderove a multikulturne vyvazena nebo podobne pseudomoderni vymysly zbytecnych lidi.
jenom pro upresneni - kamarad posadky nejsem a ani jeji cleny neznam, cili se nestavim na jejich obranu. Predpokladam, ze Vy, jako spravny obhajce lidskych prav, nam ostatnim davate pravo na vyjadreni naseho vlastniho nazoru :-)
Jeste dodam, ze radeji poletim s nekym, kdo umi litat a nema poneti o firemnim "Code of conduct", nez naopak..
Pane Bilsone, jste svatý muž, který zjevně nikdy nepoužil hanlivého slova. Buďte rád, že jste nikdy nouzově přistávat nemusel, i když, teď si říkám, možná by jste byl překvapen, jaká slova a označení pro událost hodnou nouzi by jste v sobě samospádem našel. Svoji rétorikou jste mi zhmotnil jedno z Murphyho pravidel...je o tom, že nos, dámy a pánové, dost dobře nelze nestrkat nikam.
Celkem 36 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Čím lepší letec,tím peprnější slovník.Přál bych Vám vyslechnout některou z těchto příhod na vlastní uši.Zejména od výše jmenovaného Pana Semeráda,kterého jsem měl tu čest poznat.Buďte tam nahoře ve veliké pohodě a dál se nám chechtejte,Pane!