V loňském roce předpokládal plán Airbusu dodat 720 letadel. Když Airbus ohlásil ke konci října 559 dodaných letadel za prvních deset měsíců roku, vyvolalo to značné pochybnosti, zda je plán 720 letadel realistický. Boeing v té době svůj celoroční plán dodávek letadel 737 MAX snížil.
Na poslední měsíce roku zbývalo Airbusu dodat 161 letadlo. Pochybnosti neodstranilo ani potvrzení šéfa Airbusu Guillauma Fauryho dne 8. listopadu, že plán dodávek dodrží. Do konce listopadu bylo dodáno 623 letadel, takže na prosinec zbývalo Airbusu dodat 97 letadel.
Dne 11. ledna 2024 Airbus triumfoval a oznámil, že v prosinci dodal 51 zákazníkům 112 letadel. Celkem tak v roce 2023 bylo dodáno 735 letadel. Airbus tak překročil celoroční plán dodávek o 15 letadel. Podrobný přehled dodávek viz infrografika.
Dobré zprávy tím však nekončí. V loňském roce se Airbusu mimořádně dařilo i v prodejích. Airbus prodal rekordních 2319 letadel (hrubého přírůstku). S ohledem na některé zrušené objednávky činil čistý přírůstek objednávek rekordní 2094 objednávky.
Počet nevyřízených objednávek Airbusu dosáhl na konci roku 8598 letadel.
Triumf Airbusu podtrhuje srovnání s Boeingem, který vloni dodal 528 letadel a připsal si 1314 objednávek (čistého přírůstku).
Jistě, že ne, však píšu, že je to určitá jistota do budoucna, i ty "pořadníky" na další roky chápu. Jen mě tak napadlo, že všechno může být jinak (ale to, koneckonců, u jakéhokoli podnikání).
O.M.: A to maji objednavky odmitat, nebo zastavit prodej letadel? Řada společností má dnes objednána letadla již na další dekádu, a to s ohledem na plánované tempo náhrady starších letadel a rozšíření flotil. Objednávat větší množství letadel na delší dobu má smysl, protože dosáhnou příznivějších podmínek.
Když tak koukám na ta čísla nevyřízených objednávek, tak si říkám, k čemu to vlastně je dobré, když jde o cca 10-letou produkci. Jo, je to znamení určité jistoty, že ta firma hned tak nepadne (kupujte naše akcie!), generální ředitelé u A a B si můžou poměřovat pindíky, ale ono za 5 let (nebo i za týden) může být všechno jinak.
Obávám se, že na to mají šablonu a na to generování obrázků nějaký skript.
A když ten vámi odkazovaný PNG zmenším přibližně na velikost toho float obrázku, co se objevuje tady, tak je jeho čitelnost přibližně stejně bídná.
Pokud grafiku ukládáte ve formátu JPG (vhodného na fotky), obvykle to nedopadne dobře. Mnohem lepší je originál zmenšit a nechat ho ve formátu PNG, pak bude čitelný i po zmenšení na 16 % originálu, který je zde: https://www.airbus.com/sites/g/files/jlcbta136/files/2024-01/Airbus-Infographic-2023-Commercial-Aircraft-orders-and-deliveries.png
Celkem 6 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Mají sice na 10 let plno, ale ono to bude tím, že spousta společností se zalekla, aby nepřišli o místo ve frontě a tak objednávají velké počty a dlouhodobými dodávkami.
Navíc, nedá se asi čekat v příští dekádě zásadní technologický pokrok a tak proč neobjednat velké množství letadel s množstevní slevou (jestli tam však stále je u airbusu)?