Japonsko chystá další pokus vyvinout vlastní dopravní letadlo

  • 30.03.2024 07:14

Po totálním fiasku s vývojem regionálního letadla SpaceJet vyzvala japonská vláda domácí průmysl, aby vyvinul nový dopravní letoun. Soukromí investoři i stát mají do vývoje investovat do roku 2035 okolo 33 miliard dolarů. Uvedla to agentura Nikkei.

V této souvislosti může být zajímavé připomenout neslavnou historii vývoje letadla SpaceJet, jehož vývoj společnost Mitsubishi Heavy Industries (MHI) resp. Mitsubishi Aircraft Corporation formálně ukončila 6. února 2023.

Letoun MRJ pro až 92 cestujících měl být na trhu přímým konkurentem Embraeru E-Jet, Airbusu A220-100 a SuperJetu SSJ100. Mělo se jednat o první dopravní letoun vyvinutý v Japonsku od roku 1962.

Vývoj byl po vleklých přípravách oficiálně spuštěn v roce 2008 a letoun měl nastoupit do provozu v roce 2012. Roll-out prototypu se s velkým zpožděním uskutečnil až v roce 2015. Zároveň bylo oznámeno další zpoždění, protože se ukázalo, že bude nutno předělat prakticky vše. V roce 2017 bylo oznámeno další dvouleté zpoždění. Poté se certifikace plánovala v polovině roku 2020 u MRJ90 resp. v roce 2022 u menšího modelu MRJ70. 

Přes kolosální kumulované ztráty oznámila skupina Mitsubishi Heavy Industries v červnu 2019 akvizici programu CRJ Bombardieru za 500 milionů dolarů. Výrobce si tím zajistil přístup k celosvětové servisní síti letadel CRJ, marketingu a prodeji. To mělo vytvořit podmínky pro celosvětový odbyt letadel MRJ.

Program byl přejmenován z MRJ na SpaceJet, ve verzích M70 a M90. Verze pro americký trh pro 76 cestujících nesla označení M100. Tato verze byla přepracována s předpokládaným termínem zahájení prodeje v roce 2023.

V květnu 2020 výrobce seškrtal rozpočet na vývoj letadla na polovinu, od americké verze zcela upustil a potvrdil závazek dokončit certifikaci verze M90. Další škrty rozpočtu následovaly v říjnu 2020 spolu s rozhodnutím vývoj „dočasně pozastavit“.

Projekt byl nakonec ukončen 6. února 2023, poslední prototyp byl rozebrán 8. března 2023.

Celou neslavnou historii vývoje letadla provázel chaos a časté změny koncepce. Vzhledem k vleklým zpožděním ztratil SpaceJet v mezidobí řadu objednávek a všeobecně se předpokládalo, že existující objednávky jsou přinejlepším jen marketingovou interpretací možného zájmu dopravců. Navíc čínský trh se saturoval letouny ARJ21 a ruský letouny SSJ100. Úspěch letadel Embraer E-Jet a Airbus A220 představoval vážnou hrozbu exportním ambicím letadla SpaceJet.  

Japonská vláda se nyní snaží poučit z neúspěchu a tentokrát chce, aby se na vývoji podílelo více výrobců, nikoliv pouze Mitsubishi Heavy Industry. Nový letoun by měl být velmi inovativní. K pohonu má být využito motorů na vodík. Do projektu proto budou zapojeny i výrobci automobilů, kteří s vodíkovým pohonem mají praktické zkušenosti.

Zadávací dokument týkající se zamýšleného vývoje zveřejní japonské ministerstvo průmyslu v nejbližší době.  (Foto: The Japan Times, Nikkei Asia)


Fotografie k článku



Komentáře



Fakta světového dění - nepřihlášený host (...165.0...)
02.04.2024 14:26
Sankce fungují

Ať žijou západní sankce, které fungují přesně tam, odkud vzešly :D z ufňukané kolabující zápaďácké pseudoekonomiky, která není schopna vymyslet nic nového a je přímo drogově závislá na státních dotacích :P

O. M. - nepřihlášený host (...231.2...)
02.04.2024 11:04

Třeba zužitkují poznatky z Fukušimy, kde se jim vodík vyráběl samovolně ;-)

Radek - nepřihlášený host (...192.86...)
31.03.2024 09:53
Vývoj a problémy

Japonci mají velký problém s vývojem. Velkou potíží je japonská mentalita lhaní do očí, poslouchání příkazů nadřízených bez vysvětlování námitek a skrývání problémů s tím, že je někdo podřízený na povel rychle vyřeší. Těch zpackaných programů už bylo víc. Proudové letadlo pro 50-70 lidí se teď žádné nevyrábí, takže trh je otevřený. Pro US linky-odbory (39 t, max. 76 lidí) je jen stárnoucí E170.
Vyvíjet dopravák na vodík je ale hloupost a skončí to opět fiaskem. Japonci se zdá se vůbec nepoučili.

Celkem 3 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace