Trumpova cla: Airbus odmítá absorbovat cla při dodávkách americkým aerolinkám

  • 03.05.2025 16:33

Generální ředitel společnosti Airbus Guillaume Faury, vyloučil, že by výrobce uhradil cla za dovážená letadla do USA.

„Pokud jde o Airbus, cla za letadla mířící do Spojených států platit nebudeme,“ uvedl Faury novinářům v rámci oznámení výsledků za první čtvrtletí. „Se zákazníky jednáme o tom, jak situaci v krátkodobém horizontu zvládnout.“ Nová a vyšší cla budou platit od července, pokud se v 90denní lhůtě pro vyjednávání nepodaří dosáhnout jiné dohody. 

Letecké společnosti jako Delta a American Airlines již dříve oznámily, že za letadla, která mají být letos dodána, nehodlají platit žádné dodatečné poplatky. Delta dokonce uvedla, že by mohla dodávky letadel odložit.

Airbus stále vyhodnocuje dopady zavedených cel, přičemž výhled pro celý rok závisí na tom, jak se situace vyvine. Faury uvedl, že Airbus spolupracuje s evropskými úřady na obnovení obchodní dohody z roku 1979, která většinu civilního letectví osvobozovala od celních poplatků.

Již dříve Guillaume Faury uvedl, že firma může s ohledem na nejistoty v dodávkách upřednostnit zákazníky z jiných zemí než USA.

Přes zmíněné nejistoty výrobce potvrdil cíl dodávek 2025 na „okolo 820 letadel“.

Je nutno dodat, že ne všechna letadla Airbus podléhají v USA dovoznímu clu. Letadla vyrobená ve Spojených státech v závodě Airbusu v alabamském Mobile, včetně vybraných modelů A220, jsou od dovozního cla osvobozena. Cla se však mohou a nejspíš i budou vztahovat na některé komponenty dovážené ze zahraničí. 

Odlišný celní režim se týká i letadel Airbus A220, které americké aerolinky odebírají ze závodu Airbusu v Mirabelu v Quebecu, a to díky zvláštním obchodním dohodám mezi Spojenými státy a Kanadou.

Tyto skutečnosti snižují finanční dopad cel na prodej Airbusů americkým aerolinkám.

Na obou stranách Atlantiku se objevují „kreativní“ metody, které mají obejít vysoká cla na straně USA i EU.

Delta Air Lines oprášily svůj starý trik a převezmou A350-900 v Japonsku. Následně budou letoun předtím, než přeletí do USA, provozovat na komerčních mezinárodních linkách v regionu. Tím, že bude před příletem do Spojených států provozován nejprve na mezinárodních komerčních letech mimo USA, nebude podle platných celních předpisů klasifikován jako „nový“ dovoz. Tím společnost obejde clo na dovoz z EU. Problém je, že tento přístup se hodí pouze pro dálková letadla, a z praktických důvodů ho nelze používat masově. Kromě toho úřady USA mohou tuto „díru“ uzavřít, pokud to budou považovat za nutné.

Podobnou techniku zvažuje Lufthansa pro dovoz letadel Boeing 787-9, kterých má Lufthansa v nejbližší době převzít 15. Dopravce zvažuje, že tato letadla bude nejprve registroval ve Švýcarsku, čímž by se vyhnul dovozním clům EU. Po registraci ve Švýcarsku by letadla byla převedena k Lufthanse.

Problém obou schémat je v tom, že jsou zjevně oportunistická a tudíž velmi zranitelná. (Foto: Alabama Public Radio, The Points Guy, planes.cz)  


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace