COMAC připravuje další verze svého „airbusu“ C919

  • 19.06.2025 17:01

Mezi další plánované modely společnosti COMAC patří dvě nové verze C919, následované širokotrupým C929 a poté vysoce kapacitním C939, který by měl přímo konkurovat Boeingu 777X. Společnost poskytla aktualizaci svých plánů během Paris Air Show 2025.

Prioritou jsou deriváty stávajícího modelu C919. První bude zkrácená verze C919 určená pro provoz ve vysokohorských a horkých podmínkách, s kapacitou až 160 cestujících. Ta by měla nastoupit do provozu v roce 2028, přičemž první let je plánován na rok 2027. Letoun bude o šest trupových segmentů kratší než základní C919.  

Prodloužená varianta má plánované uvedení do provozu v roce 2030. Letoun bude mít o 11 segmentů více než standardní C919 a nabídne maximální kapacitu 240 cestujících, oproti dosud necertifikovanému maximu 192 sedadel u základní verze. COMAC kromě prodloužení trupu musí přidat druhý nouzový východ nad křídlem a plnohodnotné dveře mezi nadkřídlovými východy a zadní částí letadla, aby splnil požadavky na evakuaci.

Čína tedy postupuje stejně, jako bude probíhat vývoj modifikací ruského MC-21. Prvním derivátem bude i v tomto případe krátká verze -210 a okolo poloviny příští dekády má do provozu přijít i „dlouhá verze“ -410. Ta kromě jiného vyžaduje výkonnější motory PD-14, které zatím nejsou k dispozici.

Zatímco státní financování zkrácené varianty již má COMAC zajištěno, vývoj prodloužené verze na schválení teprve čeká.

Maximální vzletová hmotnost (MTOW) prodloužené verze má být 95 tun. Letoun bude vyžadovat výkonnější variantu motoru CFM International Leap-1C. Pro zachování stejného doletu jako u základní varianty je třeba před a za hlavní centrální nádrž přidat tři palivové nádrže.

Širokotrupý C929 má být uveden do provozu do roku 2035, tedy výrazně později, než se původně plánovalo, když ještě šlo o společný projekt s Ruskem. Stejně jako u prodloužené verze C919 potřebuje COMAC stále získat vládní schválení pro financování.

První čínský širokotrupý letoun má podle současných plánů přepravovat 282 cestujících v běžném uspořádání na vzdálenost až 6500 námořních mil. Jeho maximální vzletová hmotnost má být 247,5 tuny. Pro srovnání – Boeing 787-8 má MTOW 228 tun, 787-9 pak 254,7 tuny. Dolet modelu 787-8 činí 7300 námořních mil, zatímco 787-9 má dolet až 7565 námořních mil (podle údajů Boeingu).

Datum uvedení typu C939 do provozu ani další technické detaily zatím nebyly zveřejněny. (Foto: Air Data News, Bloomberg, planes.cz)

přírůstkem do skupiny zákazníků A350F.

Po hubených výsledcích v objednávkách širokotrupých letadel Airbus na aerosalonu Farnborough 2024 jsou objednávky z Paříže důležité pro upevnění pozic Airbusu na trhu širokotrupých letadel, kterému tradičně dominuje Boeing.   

Výrobce navíc stále očekává megaobjednávku z Číny, která může čítat okolo 500 letadel, a to včetně širokotrupých. Airbusu se v poslední době daří úspěšně prodávat nejenom typ A350, včetně A350F, ale také A330neo.

V Paříži oznámil Airbus další vylepšení A330neo a vývoj prodloužené varianty A350-2000. Rolls-Royce přišel s řadou zlepšení motorů XWB-97 pohánějících A350-1000, což Airbusu může umožnit vstup verze -1000 do flotily Emirates.

Je nutno připomenout, že Boeing si v květnu připsal v květnu přes 200 objednávek nebo závazků na širokotrupá letadla a další velkou objednávku očekává od Turkish Airlines. Na trhu širokotrupých letadel se tedy bude intenzivně bojovat.  (Foto: PAS, Air Data News, Embraer, Airbus,  planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace