Privatizace naruby: Lotyšsko nabízí podíl v problémové airBaltic Estonsku a Litvě

  • 06.07.2025 07:22

Lotyšsko nabízí podíl v problémové společnosti airBaltic sousednímu Estonsku a Litvě. Lotyšsko nyní drží ve společnosti 97,97% podíl. Podle původních plánů měla letos airBaltic vstoupit na burzu. Kvůli špatným hospodářským výsledkům se však plánovaný termín primárního úpisu akcií (IPO) posunul na příští rok. Nyní se zdá, že v plánech na privatizaci společnosti dochází k zásadní změně a IPO již není na pořadu dne.

Lotyško nyní nabídlo podíl ve společnosti Estonsku a Litvě. Podle estonského zpravodajského serveru ERR.ee to potvrdilo lotyšské ministerstvo dopravy s tím, že jak Estonsko, tak Litva obdržely formální nabídku na získání podílu v airBaltic. Očekává se, že jak Estonsko, tak Litva koupí podíl v airBaltic za stejných podmínek jako skupina Lufthansa.

Deutsche Lufthansa AG zaplatí za 10% podíl v aerolince 14 milionů eur. Transakce byla dne 30. června 2025 schválena německým antimonopolním úřadem Bundeskartellamt. Vzhledme k 10% podílu v tomto případě není potřeba schválení na úrovni EU, takže uskutečnění transakce již nic nebrání.

Detaily návrhu, stejně jako zamýšlený podíl Estonska a Litvy ve společnosti, nebyly publikovány. Lotyšská vláda projednávala zapojení sousedních zemí během uzavřeného jednání s estonskými představiteli. Estonská strana vyjádřila airBaltic politickou podporu, ale finanční podíl ve smyslu kapitálového vstupu zatím neřešila.

Z dostupných informací je však zřejmé, že Lotyšsko v privatizaci ztrátové airBaltic řadí zpátečku a aerolinka může i nadále zůstat firmou kontrolovanou vládami těchto zemí.

Za rozhodnutím Lotyšska zjevně stojí poznání, že hospodářské výsledky firmy naději na úspěšnou privatizaci nedávají a svůj podíl ve společnosti se stát snaží zředit. Audit PwC ve své letošní zprávě o výsledcích společnosti varuje, že finanční ukazatele airBaltic vyvolávají obavy o udržitelnost společnosti.

Auditoři varují, že pokud vedení airBaltic nesplní svůj obchodní plán a nezajistí další kapitál prostřednictvím vstupu na burzu, lotyšská letecká společnost nebude schopna udržet kontinuitu svého podnikání.

Lotyšsko sice možnost IPO stále připouští, ale je to možnost spíše hypotetická.

Podle serveru ERR.ee vláda již rozhodla, že airBaltic opustí stávající megalomanské plány bývalého generálního ředitele Martina Gausse (https://www.planes.cz/cs/article/209660/sef-airbaltic-dostal-vypoved) a zaměří se na ziskovost. Mimochodem jde o plány, která stejná vláda celá leta podporovala.

Procitnutí do reality může znamenat také seškrtání objednávek letadel Airbus A220. Podle původních plánů měly airBaltic k roku 2030 provozovat ve své monoflotile stovku těchto letadel. Koncem roku 2024 společnost provozovala polovinu z tohoto zamýšleného počtu, přičemž průměrné využití sedačkové kapacity v roce 2024 činilo bídných 81 %.

Špatné hospodářské výsledky ani výrok auditora přitom nebrání estonskému premiérovi Kristenu Michalovi vyjádřit airBaltic podporu: „Můj pohled na airBaltic je pozitivní. Z estonské perspektivy jde o velmi solidní společnost. Ale úplný návrh Lotyšů bude vládě předložen zítra [3. července]. Na tiskové konferenci pak podrobněji vysvětlíme, o čem jsme jednali a jaký je náš postoj,“ dodal.

Pozitivním bodem celého kvazi-privatizačního manévru může být podíl skupiny Lufthansa, který jí dává právo účastnit se rozhodovacího procesu airBaltic, uvedl úřad Bundeskartellamt ve svém prohlášení. Vzhledem k problémovým výkonům Lufthansy je však otázkou, nakolik bude mít společnost kapacitu ujmout se rozhodování v airBaltic. Tím spíše, že Lufthansa má plné ruce práce nejenom sama se sebou, ale navíc i s integrací ITA Airways. Ve hře je i možnost kapitálového vstupu do TAP Air Portugal.  

Vloni se airBaltic a Lufthansa dohodly na podstatném rozšíření spolupráce formou leasingu, kdy si společnosti skupiny Lufthansa pronajímají letadla airBaltic společně s posádkami. Lotyšsko přitom nebudovalo svého národního provozovatele, aby pronajímal letadla, ale především aby zajistil konektivitu Lotyšska a dalších pobaltských zemí. (Foto: Reddit, Aviation24.be, Travel and Tour World, Aero Time, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Související články

Komentáře



Gajda - nepřihlášený host (...135.31...)
08.07.2025 08:53

V A220 to krapet problém je a s ohledem na ceny letenek na některých trasách už to je problém velkej.

Jano - nepřihlášený host (...221.199...)
06.07.2025 21:09
Obsazenost

81% obsadenosť letov mi nepride tak biedna.

Celkem 2 záznamy

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace