Wizz Air se stahuje z Abú Dhabí. Posílí klíčové trhy střední a východní Evropy.

  • 2025-07-15 11:35

Chronický nedostatek letadel a potřeba dosáhnout rychlejšího tempa růstu vedla Wizz Air k rozhodnutí uzavřít k 1. září bázi v Abú Dhabí a soustředit se na rozvoj klíčových trhů, tedy střední a východní Evropu a vybrané trhy západní Evropy. Wizz Air Abu Dhabi měl jen asi 5% podíl na celkových výkonech Wizz Airu.

Wizz Air uvádí následující hlavní důvody nestability provozu:

  • problém spolehlivosti motorů v horkém a prašném prostředí
  • geopolitická nestabilita region, uzavírání vzdušných prostorů
  • regulatorní omezení, která komplikují rozšíření provozu

Podle vyjádření aerolinky měly zmíněné faktory negativní vliv na fungování nízkonákladového modelu a ziskovost.

Rozhodnutí umožní relokovat zdroje a kapacity Wizz Airu na klíčové trhy střední a východní Evropy a na trhy, jako jsou Rakousko, Itálie a Velká Británie. Tyto trhy podle aerolinky nabízejí výhodnější dlouhodobý potenciál a stabilitu.

Generální ředitel Wizz Airu József Váradi uvedl, že návrat na hlavní trhy Wizz Airu, kde společnost soupeří s největší evropskou aerolinkou Ryanair, by měl zvýšit zisky. „V posledních několika letech jsme do tohoto trhu investovali méně, než by bylo potřeba. Nyní se můžeme vrátit k plnému nasazení a trhu znovu naplno využívat,“ řekl agentuře Reuters. „To jsou trhy, o kterých víme, že fungují.“

Akcie na londýnské burze vzrostly v dopoledním obchodování o 2,6 %. Za poslední dva roky však akcie klesly přibližně o 62 %, a to kvůli problémům s motory Pratt & Whitney GTF, které vedly k uzemnění značné části letadel.

Wizz má na příštích pět let od Airbusu objednáno 280 letadel a Váradi uvedl, že většina z nich bude nasazena ve střední a východní Evropě, která tvoří asi dvě třetiny podnikání aerolinky, zatímco Británie, Itálie a Rakousko dohromady necelých 30 % a Abú Dhabí přibližně 5 %.

Podle jeho slov bude poptávka po cestování dostatečná na to, aby takto velkou flotilu uživila, a to bez ohledu na to, zda se Ukrajina znovu plně otevře jako trh, nebo ne. „Myslím, že by bylo skvělé mít Ukrajinu,“ dodal.

Ještě před zhoršením geopolitické situace v regionu Váradi uvedl, že nízkonákladový model Wizz Airu měl v Abú Dhabí problémy, protože motory se v horkém a náročném prostředí rychleji opotřebovávají, což činilo provoz méně efektivním.

Pobočka Wizz Air Abu Dhabi byla ustavena v prosinci 2019 a nyní má 12 letadel, z toho deset v aktivním provozu. Letadla jsou 6 let stará. (Foto: Time Out, Business Traveller, planes.cz)


Article photographs


Related photos


Related articles

Comments



No comments added.

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details