Lufthansa: nekončící fiasko nového produktu Allegris

  • 2025-08-03 16:23

Lufthansa potvrdila, že bude nucena po přechodnou dobu provozovat zcela nové letouny Boeing 787-9 Dreamliner s prázdnými sedadly v byznys třídě, neboť sedačky stále nebyly schváleny americkým Federálním úřadem pro letectví (FAA). Problémem je nespokojenost regulátora FAA s výsledky nárazových testů sedaček. Sedačky je proto nutno upravit, aby certifikační požadavky splňovaly.

Lufthansa má objednáno 34 letounů Boeing 787-9 Dreamliner v rámci rozšíření flotily a výměny zastaralých Airbusů A340-600. První dodávky se očekávaly do konce roku 2024, ale závažné problémy s obchodní třídou tento harmonogram opakovaně oddálily, a to právě kvůli sedačkám nové obchodní třídy Allegris.

Boeing je v tom tentokráte nevinně. Vyrobil již 15 letadel, které čekají na předání. S jejich přejímkami postupuje Lufthansa chaoticky. Nejprve se rozhodla nepřebírat letadla dříve, než se přiblíží schválení ze strany FAA. Letadla tudíž nebyla během hlavní sezóny k dispozici.

Nyní Lufthansa svůj přístup přehodnotila a rozhodla letadla převzít hned, a tak jak jsou. První má být dodáno v září. Do konce roku chce provozovatel převzít deset exemplářů. Letadla, která dopravce odmítal převzít před hlavní sezónou, nyní začne přebírat po jejím skončení. To Lufthanse nijak nebránilo stěžovat se před hlavní sezónou na nedostatek kapacit.

Letadla budou provozována se zablokovanou kabinou obchodní třídou, která kvůli nedokončené certifikaci nemůže být uvedena do prodeje. V kabině obchodní třídy logicky nebudou ani sedačky Economy, takže tento prostor Lufthansa nemůže prodávat. První letouny v této poněkud unikátní konfiguraci budou nasazeny na linkách mezi Frankfurtem a Montrealem.

Dlouhá cesta projektu Allegris

Nutno připomenout, že na svém produktu Allegris pracuje Lufthansa už od roku 2017, přičemž poprvé jej – po několika letech zpoždění – představila veřejnosti v květnu 2024.

Celý problém spočívá v tom, že Lufthansa nesáhla po osvědčených sedačkách obchodní třídy dostupných na trhu, ale rozhodla se vytvořit své vlastní. Navíc si tento úkol ještě zkomplikovala tím, že se nejedná o jeden „univerzální“ typ sedačky, ale rovnou pět různých verzí s různými funkcemi podle preferencí cestujících. Výsledkem je chaotická směs různých sedadel, která komplikuje výrobu i certifikaci.

Sedadla Allegris pro Airbusy A350 vyrábí společnost Thompson Aero, již byla schválena evropským regulátorem EASA a jsou již v provozu. Zahájení provozu se přitom neobešlo bez potíží.

Naopak sedadla Allegris pro Boeingy 787 vyrábí Collins Aerospace. Kvůli tomu, že jsou letadla vyrobena v USA, podléhají certifikaci amerického úřadu FAA.

Celý projekt se ukázal jako nákladný, zdlouhavý a brzdící modernizaci dálkové flotily. První letadlo s novým interiérem sice nastoupilo do provozu v květnu 2024, ale v té době ještě nebyla k dispozici první třída Allegris. Na místě budoucí první třídy byla proto rozmístěna sedadla ekonomické třídy, a to se všemi z toho vyplývajícími dopady na výnosy a ziskovost.  

Jak bylo zmíněno, do konce roku 2025 chce Lufthansa převzít 10 letounů Boeing 787, což umožní počátkem roku 2026 vyřadit posledních šest letadel Airbus A340-600. Do té doby by podle šéfa Lufthansy Spohra mělo dojít i k certifikaci sedadel Allegris.

Lufthansa se v rozšíření produktu pochopitelně neomezí jen na Airbusy A350 a Boeingy 787. Modernizace zahrne i letadla Boeing 747 a Airbus A380. Nikoliv však bez potíží a překvapení.

Problém implementace produktu Allegris v letadlech Boeing 747 spočívá v tom, že sedačky se nevejdou do užšího prostoru na horní palubě letadla. Ta tudíž novou kabinou obchodní třídy vybavena nebude.

K přestavbě kabin letounů A380 Lufthansa zase překvapivě využije běžně dostupných kabin obchodní třídy.

Nový produkt Allegris měl svým nebývalým komfortem vrátit Lufthansu mezi elitní provozovatele. Zda se tak stane, ukáže budoucnost. Zato dnes již dnes víme, že Allegris se nepochybně stane odstrašujícím příkladem, jak nemá vypadat vývoj a zavedení nového produktu. (Foto: Travel-Dealz, Aero Time, planes.cz)


Article photographs


Related photos


Comments



Martin - unsigned guest (...70.254...)
2025-08-04 10:33

Prostě idioti,nejdříve šetřili a instalovali business class z minuleho stoleti a ted vymysleli uplnou pitomost.

Columbo - unsigned guest (...77.3...)
2025-08-04 10:25

Když odhlédnu od toho, že provozovat letadlo s polovinou kabiny prázdné je ekonomicky nesmysl, tak by mě docela zajímalo, co to udělá s letovými charakterístikami. Přece jenom když je zadní polovina letadla plná lidí a přední nemá ani "nábytek", tak to nemůže být ku prospěchu. Dá se to asi trochu vyladit cargem a letadlo odpovídajícím způsobem vytrimovat, ale je to kompromis vedle kompromisu.

2 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details